نکات خیاطی

چرخ خیاطی مناسب، خانگی یا صنعتی

چرخ خیاطی مناسب

خیاطی یکی از لذت بخش ترین کارهای دنیاست اما مشکلاتی که برخی چرخ خیاطی ها بوجود می آورند باعث دلسردی و یا خستگی افراد علاقمند و حتی خیاطان می گردد. از این رو، انتخاب یک چرخ خیاطی خوب می تواند ادامه به این کار را لذت بخش و راحت کند.

در این مقاله تصمیم داریم که در مورد خرید چرخ خیاطی ها و نکاتی که باید قبل از خرید آنها بدانید صحبت کنیم و چند نمونه از معروف ترین برندهای چرخ خیاطی ها را برای شما معرفی کنیم که در بین خریداران این محصول بیشترین طرفدار را داشته است.

 

انواع چرخ خیاطی های صنعتی

چرخ خیاطی های صنعتی انواع مختلفی دارند که هر کدام به صورت تخصصی، بافت های مختلفی را با کیفیت های متفاوت می دوزند و در کارگاه های تولیدی خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.برای تاسیس هر کارگاه تولیدی در جهت تولید پوشاک با حجم انبوه، نیاز به ماشین های دوخت صنعتی متفاوتی دارید،ماشین های دوخت صنعتی به دو شکل معمولی و کامپیوتری تولید می شوند و دو نوع دینام بزرگ کلاج دار و سرو موتور به بازار عرضه می گیرد.

چرخ خیاطی راسته دوز: شاید بتوان گفت مهم ترین چرخ خیاطی صنعتی، چرخ خیاطی راسته دوز می باشد.چرخ خیاطی راسته دوز یک دوخت مستقیم و یکدست با طول بخیه های مختلف، بر روی پارچه برای دوختن دولایه پارچه به هم ایجاد می کند.

چرخ خیاطی سردوز: چرخ خیاطی های سر دوز یک تیغه تیز دارند که در زمان دوخت، لبه اضافه پارچه را می برد و آرایش می دهد و پس از دوخته شدن از ریش شدن لبه های پارچه جلوگیری می کند، در برخی از چرخ خیاطی های سردوز این امکان وجود دارد که علاوه بر دوخت لبه پارچه یک دوخت مجزا برای استحکام بیشتر در کنار آن ایجاد می کند.

چرخ خیاطی میاندوز: چرخ خیاطی های میاندوز برای دوخت میانه لباس ها و قسمتی از پارچه که دو ردیف دوخت موازی در رو و یک دوخت هفت و هشتی در زیر احتیاج دارند کاربردی است، و دوخت نمای زیبا و محکمی به پارچه می دهد.

چرخ خیاطی نوار دوز: چرخ خیاطی نوار دوز بیشتر برای لباس های ورزشی و دوخت نوار های کنار لباس استفاده می شود که هم زمان نوار، به وسیله دو دوخت موازی بر لبه پارچه دوخته می شود.

چرخ خیاطی کش دوز: کش های یک سانتی و 2 سانتی یا بیشتر را با استفاده از یک غلطک بر روی پارچه می دوزد و میزان کشش پارچه و کش استفاده شده را با هم منطبق و یکنواخت می دوزد.

چرخ خیاطی سه سوزه کابویی: این نوع چرخ خیاطی بیشتر در مواردی که دو لبه پارچه باید به همدیگر دوخته شوند و همزمان از ریش شدن لبه های آن جلوگیری شود، مورد استفاده قرار می گیرد و در انتها سه ردیف دوخت موازی، یکنواخت و محکم بر روی پارچه ایجاد می کند.

چرخ خیاطی پل دوز: برای دوخت پل های کمر شلوار مورد استفاده قرار می گیرد که پارچه مورد استفاده را به اندازه لازم آرایش کرده و به صورت پل، دو دوخت موازی در رو و یک دوخت هفت و هشت در زیر آن برای جلوگیری از ریش شدن لبه پارچه ایجاد می کند.

چرخ خیاطی کمرکش: برای دوخت کمر شلوار های جین و فاستونی همزمان با پل و نوار های لازم برای آستر کمر مورد استفاده قرار می گیرد.

چرخ خیاطی دو سوزن دو ماکو: این نوع چرخ خیاطی برای دو ردیف دوخت موازی و منظم بر روی پارچه با فاصله معین مورد استفاده قرار می گیرد.

چرخ خیاطی الیک تخصصی: چرخ خیاطی الیک قابلیت دوخت با عرض و طول مشخص برای محکم شدن لبه های جیب و پل کمر را دارد.

چرخ خیاطی 13 سوزنه: این چرخ هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که احتیاج به یک، دو یا چند ردیف دوخت مجزا و با فاصله معین را داشته باشیم، مثل دوختن نوار های شلوار ورزشی.

چرخ خیاطی مادگی دوز: در لباس هایی که نیاز به دکمه دارند جادکمه یا مادگی توسط این چرخ ها دوخته می شود.

چرخ خیاطی دکمه دوز: این چرخ خیاطی قابلیت دوخت انواع دکمه های 2 و 4 سوراخ را با سرعت و کیفیت بالا دارا می باشد.

چرخ خیاطی سه سوزنه تخت: این نوع چرخ خیاطی بیشتر برای نمای کار استفاده می شود و بیشتر برای دوخت نمای جیب شلوار مناسب است.

چرخ خیاطی گلدوزی صنعتی: این نوع چرخ خیاطی برای دوخت مارک و گلدوزی با نخ های رنگارنگ و متنوع کاربرد دارد.

چرخ خیاطی دو پایه: از این چرخ برای دوخت چرم های مصنوعی و طبیعی به دلیل حرکت و کشش همزمان کاربر و پایه متحرک، استفاده می شود.

تفاوت انواع چرخ خیاطی صنعتی و خانگی

چرخ خیاطی صنعتی فقط برای یک ویژگی منحصر بفرد طراحی و ساخته شده است. این چرخ ها به صورت تک کاره یک نوع دوخت خاص را اجرا می کنند؛ راسته دوزی، زیگراگ و یا دوخت جا دکمه از سری کارآیی های این نوع چرخ ها می باشد. در صورتیکه چرخ خیاطی خانگی قابلیت آن را دارد که چندین مدل نوع دوخت ساده و یا انواع گلدوزی را اجرا کند.

سرعت دوخت چرخ های خیاطی صنعتی گاهاً از 1500 دور تا 5000 دور دوخت در دقیقه می رسد. که این مسئله در کارگاه های تولیدی بزرگ بدلیل حجم بالای کار از اهمیت بالایی برخوردار است. در حالیکه در چرخ خیاطی های خانگی سرعت کمتر از 1000 دور دوخت در دقیقه می باشد.

تفاوت دیگری که میان چرخ خیاطی صنعتی با خانگی می توان به آن اشاره داشت، جنس بدنه و قطعات داخلی این دو چرخ است.

معمولاً بدنه چرخ های خیاطی صنعتی از جنس چدن ساخته می شوند و قطعات و قسمتهای داخلی این چرخ از جنس فولاد یا چدن است که نهایتا وزن این دسته از چرخ ها را سنگین کرده و کمتر از 40 کیلوگرم نیستند.

از سوی دیگر، چرخ خیاطی های خانگی، جهت حمل و نقل آسان از بدنه آلومینیوم و قطعات پلاستیکی با وزنی حدود 15 کیلوگرم ساخته می شود.

لازم به ذکر است که چرخ خیاطی های ژانومه بسته به نوعشان با جنس بدنه فایبرگلاس و یا آیرودینامیک ساخته شده اند و دارای قطعات داخلی از جنس مواد فلزی با کیفیت، چدن یا آلومینیوم سبک و مستحکم می باشند.

نوع موتور استفاده شده در چرخ خیاطی های صنعتی یا clutch motor با حداقل توان مصرفی 370 وات است یا servo motor  با حداقل توان مصرفی 450 وات. این موتورها وزن زیادی داشته و از نظر سایز بزرگ هستند بنابراین امکان نصب و جاسازی آنها در داخل بدنه چرخ وجود ندارد. اما موتور استفاده شده در چرخ خیاطی های خانگی از نوع یونیورسال می باشد. ازین رو در سایزهای بسیار کوچک طراحی شده و براحتی در داخل بدنه چرخ نصب می شوند.

روغن کاری قطعات مختلف چرخ خیاطی های صنعتی باید به صورت مکرر صورت بگیرد چرا که این چرخ ها در دور بسیار بالا کار می کنند. در حالیکه چرخ خیاطی خانگی نیازی به پمپاژ روغن ندارد.

یکی دیگر از تقاوت های میان چرخ خیاطی صنعتی با خانگی نوع سوزن آن است. در چرخ صنعتی سوزن دوخت گرد بوده و بوسیله پیچ مغزی سرآلنی نصب می شود، اما در چرخ خانگی از نوع سوزنی که یک طرف آن تخت باشد استفاده می شود.

معروف ترین برندهای چرخ خیاطی

ژانومه بزرگ‌ترین تولید‌کننده چرخ خیاطی در جهان است. این شرکت ژاپنی از سال ۱۹۲۱ میلادی مشغول تولید چرخ خیاطی است. ژانومه باکیفیت ترین چرخ‌ خیاطی های خانگی و صنعتی را تولید می‌کند.

شرکت کاچیران (قدیمی‌ترین تولیدکننده چرخ خیاطی در خاورمیانه) از سال ۱۳۷۱ در زمینه تولید چرخ خیاطی فعالیت دارد. همینک محصولات کاچیران به ۳۵ کشور دنیا (از جمله روسیه، آلمان، چک و…) صادر می‌شوند. چرخ خیاطی های کاچیران در سه مدل رز، یاسمین، نرگس و نیولایف ارائه میشوند.

برند مارشال تولید شرکت چرخ خياطی نیکودوخت ماشین پارسیان است. محصولات این شرکت در کشور تایوان و تحت نظارت مهندسان اروپایی تولید می‌شوند.

از مدل های محبوب این برند می‌توان به 740BL اشاره کرد. جنس بدنه این چرخ خیاطی تماما فلز است و قابلیت دوخت ساده ،گلدوزي ،تکه دوزي ،زيپ دوزي ،دکمه دوزي ، لبه دوزي و جادکمه دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این محصول سیستم فشار پایه است. با استفاده از این سیستم، با توجه به ضخامت پارچه، چرختان را تنظیم می‌کنید.

چرخ خیاطی جانتک تولید شرکت نگین جان و مه است. این شرکت بالغ بر ۶۰ سال در صنعت چرخ خیاطی ایران فعالیت دارد.

چرخ خیاطی جانتک مدل K7500 یکی از بهترین انتخاب ها برای خیاطی و گلدوزی با طراحی ظاهری زیبا و مدرن است. این چرخ خیاطی به دلیل قیمت مناسب و امکانات زیاد انتخاب مناسبی هم برای خیاط های مبتدی و هم حرفه‌ای خواهد بود.

انواع چرخ خیاطی صنعتی

  • چرخ خیاطی صنعتی راسته دوز
  • چرخ خیاطی صنعتی سردوز
  • چرخ خیاطی صنعتی میاندوز
  • چرخ خیاطی صنعتی پس دوز

چرخ خیاطی صنعتی راسته دوز

چرخ خیاطی راسته دوز همان طور که گفتیم بسیار چرخ خیاطی مناسب و پر کاربردی است و به همین دلیل فروش بسیار بالایی دارد. چرخ خیاطی راسته دوز در ماشین الات نساجی و بافندگی برای انجام راسته دوزی در مصارف صنعتی کاربرد دارد. بیشتر کارگاه های صنعتی برای تولید پوشاک با انواع پارچه و انواع دوخت مستقیم و راسته از چرخ خیاطی راسته دوز استفاده می کنند. یکی دیگر از دلایلی که این چرخ خیاطی مورد استقبال تولید کنندگان قرار گرفته است سرعت بالای آن در هنگام دوخت می باشد.

چرخ خیاطی صنعتی سردوز(زیگزال)

چرخ خیاطی سردوز دستگاهی شبیه به چرخ خیاطی هستند که برای دوخت لبه های پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این چرخ لبه های کار شما از حالت خام خارج شده و زمان کوتاه تری نیاز دارد. همچنین در ساختار این سردوزها تیغه ای بسیار تیز و برنده تعبیه شده که بخش های اضافی پارچه را برش می زند و شکلی هماهنگ و یکنواخت را به آن می بخشد. سردوزها دارای تعداد نخ های مختلفی هستند و برای این که بدانید تفاوت چرخ خیاطی سردوز 3 نخ و 4 نخ و 5 نخ چیه باید ابتدا تعریفی از هر یک از این سردوزها داشته باشید.

چرخ خیاطی صنعتی میاندوز

کاربرد و کارایی چرخ میاندوز بسیار گسترده هستند. برای تمیز دوزی در خیاطی از این نوع چرخ ها استفاده می کنند. دوخت میانه پارچه را نیز به سادگی انجام می دهند. به دلیل نوع دوختی که دارد، نام میان دوز برای این چرخ ها در نظر گرفته شده است. اگر می خواهید که پوشاکی زیبا و تمیز بدوزید و ظاهر خود را با آن ها آراسته کنید، استفاده از این چرخ ها توصیه می شود. در ضمن این محصولات انواع و نمونه های مختلفی را با توجه به کار کرد شامل می شوند. همه آن ها بخش های مهمی از صنعت را تشکیل می دهند.

چرخ خیاطی صنعتی پس دوز

فرايند دوخت در اين دستگاه توسط يك سوزن مخصوص كه معمولا به شكل داس ميباشد از رو و يك عدد قلاب از زير و توسط فقط يك نخ انجام ميشود دوخت بسيار ظريف اين دستگاه باعث ميشود كه عمليات دوخت فقط از يك طرف پارچه مشخص شود و شما در قسمت روي پارچه اثري از دوخت مشاهده نميكنيد. از جمله نقاط معروف و پر كاربردي كه از دستگاه پس دوز استفاده ميشود  دمپاي شلوار فاستوني مي باشد همچنين از نوع متفاوت اين دستگاه جهت انجام عمليات دوخت روي سينه كت و پشت يقه كت نيز استفاده می‌شود.

انواع چرخ خیاطی خانگی

چرخ‌های خیاطی خانگی برای استفاده در خانه و البته شخصی‌دوزی و در حجم کم تولید شده‌اند و بنابر عملکردشان در ۳ نوع متفاوت دستی، الکتریکی، کامیپوتری در بازار وجود دارند.

چرخ خیاطی دستی

با گذشت زمان و ورود فناوری به زندگی روزمره، بیشتر وسایل از جمله چرخ خیاطی دستخوش تغییرات بسیاری شده‌اند. به مرور، چرخ خیاطی‌های دستی، جای خود را به مدل‌های برقی و پدالی دادند؛ اما همچنان بسیاری از افراد معتقدند که چرخ‌های قدیمی کاربری ساده‌تری دارند و طول عمر آن‌ها نیز بیشتر است. اگر شما هم جزء کسانی هستید که کار با چرخ‌های برقی امروزی برایتان دشوار است و یا فکر می‌کنید که کیفیت چرخ‌های امروزی پایین‌تر است، پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ خرید مدل‌های قدیمی‌تر این وسیله بروید.

بدنه این نوع چرخ از فلزات تولید می‌شود و می‌توانند هر نوع جنس پارچه از ظریف تا ضخیم را بدوزند. اما بهتر است از آن بیشتر برای پارچه‌های ظریف تا متوسط استفاده شود. اگرچه چرخ خیاطی دستی، در مقایسه با نوع الکتریکی و کامپیوتری از ویژگی‌های کمتری برخوردار است اما به دلیل دوام بسیار بالا، در بیشتر خانه‌ها کاربرد دارد.

 

چرخ خیاطی برقی

چرخ خیاطی برقی، یک موتور دارد. این موتور، نیروی به حرکت درآوردن سوزن چرخ را تامین می‌کند. البته این چرخ‌ها پدال پایی برقی دارند و سرعت حرکت سوزن را با فشار دادن پدال پایی برقی می‌توان کنترل کرد. با استفاده از این نوع چرخ خیاطی برقی، کاربر می‌تواند با هر دو دست پارچه را بگیرد.

روی این چرخ‌ها، صفحه مدرجی قرار دارد که با آن می‌توان انواع دوخت و طول کوک‌ها را تنظیم کرد. برخی از چرخ‌های خیاطی برقی به نخ‌قطع‌کن خودکار و جادکمه‌سوراخ‌کن خودکار مجهز هستند. با این چرخ می‌توان از انواع و اقسام پارچه‌ها برای دوخت لباس استفاده کرد. همچنین کیفیت دوخت با این نوع چرخ‌ها بالاست.

 

چرخ خیاطی کامپیوتری

در استفاده از این چرخ خیاطی محدودیتی وجود ندارد. این چرخ خیاطی از ساده‌ترین دوخت و دوزها تا پیشرفته‌ترین آن‌ها را انجام می‌دهد. تسهیل در دوخت و دوز و ساده‌سازی کارها، باعث صرفه‌جویی در زمان خواهد شد. این چرخ خیاطی نسبت به سایر چرخ خیاطی‌ها قیمت بالاتری دارد ولی به همان میزان کارایی بیشتری نیز دارد. افراد مبتدی می‌توانند از چرخ خیاطی‌های ساده‌تر آغاز به کار کنند اما اگر گمان می‌کنید که برای همیشه این وسیله قرار است با شما باشد، شک نکنید که انتخاب چرخ خیاطی کامپیوتری گزینه مناسب‌تری برای شما است.

این چرخ خیاطی قابلیت اتصال به اینترنت را دارد. درواقع شما می‌توانید با داشتن چرخ خیاطی کامپیوتری برای همیشه به روز باشید. افرادی که می‌خواهند الگوهای خاصی را بدوزند، می‌توانند با دانلود الگوها از اینترنت، شروع به دوخت و دوز کنند.

درواقع با چرخ خیاطی کامپیوتری، دوختن آن چیزی که غیر ممکن به نظر می‌رسد، راحت می‌شود. طراحان لباس که علاقه دارند لباس‌های خود را با الگوی شخصی خاصی بدوزند، می‌توانند از این چرخ خیاطی کمک بگیرند.

امیدواریم با خواندن این مطلب، تا حد لازم انواع چرخ خیاطی صنعتی و خانگی را شناخته باشید. اگر خواندن این مطلب به دوستانتان کمک می‌کند، آن را برایشان ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *