دوره‌های آموزشی

دوره آموزش خیاطی تامیس؛ از مبتدی تا پیشرفته با بهترین و سریع‌ترین متد

خیاطی یک هنر است؛ هنری که اگر آن را بیاموزید نه تنها می‌تواند برایتان درآمدزایی داشته باشد، بلکه تاثیر زیادی در زندگی روزمره و حتی سلامت روان شما خواهد داشت. برای آموختن خیاطی به عنوان یک مهارت خلاقانه لازم نیست حتما در کلاس‌های آموزشی شرکت کرد، امروزه روش‌های ساده‌تری نیز وجود دارد. در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با یک دوره آموزش خیاطی آشنا کنیم که همه آنچه لازم است در این زمینه بدانید را به شما می‌آموزد. همچنین به شما خواهیم گفت که بعد از آموزش خیاطی چگونه می‌توانید کسب درآمد نمایید.

ویژگی های دوره آموزش خیاطی تامیس

تامیس یک سایت آموزش خیاطی است که دوره‌های آموزشی مختلفی را که توسط یک خیاط ماهر ارائه می‌شود، به صورت فیلم در اختیار کاربران سایت قرار می‌دهد. علاقه‌مندان به خیاطی حتی اگر پیش از این هیچ آموزشی در زمینه خیاطی ندیده باشند، با گذراندن دوره آموزش خیاطی تامیس خیاطی را به خوبی آموخته و حتی می‌توانند علاوه بر رفع نیازهای شخصی خود برای دوخت و دوز، وارد بازار کار شده و از این راه کسب درآمد کنند.

دورس ارائه شده در این دوره آموزش خیاطی، کامل بوده و همه موارد مورد نیاز از جمله اندازه‌گیری، الگوکشی، برش، نحوه انداختن الگو روی پارچه، دوخت، تمیزدوزی، لایه‌کوبی و اتوکاری را در بر می‌گیرد. به همین دلیل این دوره آموزش خیاطی کاملا مناسب افراد مبتدی بوده و نیاز به پیش‌زمینه خاصی ندارد. از ویژگی‌های این پکیج آموزشی می‌توان به پشتیبانی کاربران توسط مدرس و پشتیبان‌ها اشاره کرد؛ به این صورت که هنرجویان می‌توانند اشکالات خود را با مدرس یا پشتیبان‌ها به صورت خصوصی در میان گذاشته و آنها را رفع نمایند. آموزش‌ها همچنین به صورت ویدیو در پلتفرم اسپات پلیر در سیستم ‌عامل‌های مختلف، از جمله اندروید، آی‌او‌اس، ویندوز و مک‌او‌اس ارائه می‌شوند.

بعد از گذراندن دوره تامیس چه مهارت هایی را کسب خواهید کرد؟

بعد از گذراندن دوره آموزش خیاطی تامیس شما این توانایی را خواهید داشت تا با مهارت جدیدی که کسب کرده‌اید، هم برای خودتان خیاطی کرده و هم با خیاطی کردن برای دیگران کسب درآمد کنید و به عنوان یک خیاط شروع به کار نمایید. اما روشن است که لازمه کسب درآمد از هنر خیاطی داشتن پشتکار، خلاقیت و علاقه است.

از جمله مهارت‌هایی که در این دوره آموزش خیاطی خواهید آموخت می‌توان به طور جزئی‌تر به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهارت‌های اصلی برای خیاطی کردن مانند اندازه‌گیری، الگوکشی، برش و دوخت
  • مهارت‌های جانبی اما ضروری مانند تمیزدوزی، لایه‌کوبی و اتوکاری
  • کسب توانایی برای تعمیر لباس مانند دوخت دکمه یا درزهای شکافته شده
  • کسب توانایی برای ایجاد تغییرات خلاقانه در لباس‌های آماده
  • توانایی تغییر دادن انداره و سایز لباس‌ها
  • توانایی در دوخت لباس‌های مختلف زنانه، بچگانه، مردانه و…

به طور کلی شما اگر دوره‌های آموزشی خیاطی را بگذرانید، می‌توانید با یک تکه پارچه لباسی متناسب با سبک و علاقه خودتان خلق کنید؛ این به شما احساسات مثبت بسیار خوبی خواهد داد که اعتماد به نفس، احساس بی نیازی و همچنین رضایت از خلق یک اثر هنرمندانه تنها بخشی از این احساسات است. قطعا بعد از گذراندن دوره آموزش خیاطی شما انسان خلاق‌تری خواهید بود و مهارت خلاقیت در شما افزایش پیدا خواهد کرد. در واقع شما با تولید یک محصول به خودتان افتخار کرده و این به شما برای کسب دیگر مهارت‌های زندگی کمک می‌کند.

کاربردهای خیاطی در زندگی روزمره چیست؟

همان طور که اشاره شد، کسب مهارت خیاطی می‌تواند به طور کلی در زندگی روزمره تاثیرگذار باشد. کسب این هنر توسط شما علاوه بر اینکه باعث می‌شود، دیگر برای تعمیر و دوخت لباس‌هایتان به کسی نیاز نداشته باشید و حتی با کمک این مهارت کسب درآمد نمایید، به روش‌های دیگری نیز در زندگی روزمره شما کاربرد داشته و بر آن تاثیر می‌گذارد. در زیر برخی از تاثیرات خیاطی کردن در زندگی آورده شده است.

  • تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس: کسب مهارت خیاطی عزت نفس و اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد. مثلا تصور کنید با مانتویی که خودتان دوخته‌اید به مهمانی رفته و دیگران از اینکه شما خودتان آن را دوخته‌اید، شگفت‌زده شوند؛ این اتقاق قطعا عزت نفس شما را بالا خواهد برد و در شما احساس خوبی ایجاد می‌کند.
  • تقویت خلاقیت: این هنر باعث افزایش توانایی خلاقیت در همه جنبه‌های زندگی می‌شود. همه چیز در خیاطی از انتخاب پارچه و طرح و رنگ گرفته تا چگونگی الگوکشی، برش و دوخت و دوز، ذهن را خلاق و فعال می‌سازد. در واقع خیاطی یک جور هنردرمانی خلاقانه به شمار می‌رود.
  • صرفه‌جویی اقتصادی: با گذراندن دوره آموزش خیاطی می‌توانید در هزینه‌های مرتبط با پوشاک خود و خانواده‌اتان صرفه‌جویی کنید. با دوختن لباس برای خود و اعضای خانواده و توانایی در تغییر دادن اندازه لباس‌ها یا نوع کاربری آنها از هزینه پوشاک در خانواده کاسته می‌شود. برای مثال می‌توانید یک لباس مهمانی قدیمی را به یک لباس خانگی تبدیل کرده یا یک مانتوی رسمی را برای مهمانی‌های خودمانی کمی تغییر دهید.
  • داشتن استایل منحصر به فرد: شما با داشتن مهارت خیاطی می‌توانید کمد لباس و استایلی منحصر به فرد داشته باشید؛ مخصوصا اگر از جمله افرادی هستید که متفاوت بودن و خاص بودن را می‌پسندند.
  • فعالیت ذهن: از آنجا که کار کردن با نخ و سوزن و همچنین کار با چرخ خیاطی نیاز به هماهنگی چشم و دست و تمرکز دارد، خیاطی کردن می‌تواند مغز شما را فعال‌تر و جوانتر نگه دارد.
  • بهبود روابط اجتماعی: اگر شروع به طراحی لباس و دوخت و دوز برای دیگران بکنید، ارتباطات اجتماعی شما بیشتر شده و زندگی شما نه تنها از نظر اقتصادی که از نظر اجتماعی نیز ارتقا می‌یابد و می‌توانید از این طریق دوستان و مشتریان بیشتری بیابید.
  • کمک به محیط زیست: شما با گذراندن دوره آموزش خیاطی و پیدا کردن توانایی در دوخت، تعمیر و تغییر لباس‌ها به محیط زیست کمک خواهید کرد. چرا که این مهارت جدید باعث می‌شود، پارچه و لباس‌های کمتری را دور بریزید.
  • جوان ماندن مغز: یادگیری خیاطی یک یادگیری مادام‌العمر است و یک خیاط فعال و ماهر توانایی‌های خود را به روز کرده و خلاقانه به دنبال الگوهای جدید و دوخت متناسب با مد روز پیش می‌رود. همین امر باعث می‌شود که ذهن خیاط فعال مانده و احتمال ابتلا به فراموشی و آلزایمر در پیری کاهش پیدا کند.
  • هنردرمانی: از آنجا که خیاطی یک هنر است، خیاطی کردن از لحاظ روانی، استرس را کاهش داده و باعث ایجاد احساس آرامش و خشنودی در فرد می‌شود.
  • دوخت لباس‌هایی اختصاصی: هر انسانی اندام مختص به خود را دارد و هیچ کارخانه تولید لباسی نمی‌تواند، لباسی تولید کند که کاملا فیت و مناسب اندام شما باشد. اما اگر بتوانید برای خودتان لباس بدوزید، لباس‌هایی خواهید داشت که کاملا اندازه شما بوده و به این ترتیب ظاهرتان در زیباترین حالت ممکن به نظر خواهد رسید و همچنین احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

چگونه از خیاطی کسب درآمد کنیم؟

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، یکی از مهمترین فواید گذراندن دوره آموزش خیاطی و کسب این مهارت راه‌اندازی کسب و کار و درآمدزایی است. حتی اگر کاملا هم در این حرفه مهارت نداشته باشید، باز هم می‌توانید از این طریق برای خودتان فعالیت درآمدزا یافته یا حداقل در زندگی شخصی خود صرفه‌جویی اقتصادی داشته باشید. گذراندن دوره آموزشی خیاطی و یادگیری این مهارت در سطوح مختلف می‌تواند در کاهش هزینه‌های زندگی و کسب درآمد کمک کند.

برای مثال شما بعد از اینکه در این زمینه آموزش دیدید، قطعا می‌توانید تعمیرات لباس‌های اعضای خانواده خود را انجام دهید. در سطح بالاتر شاید ترجیح دهید که تنها برای خودتان یا فرزندتان لباس بدوزید و به این ترتیب در هزینه‌های خانواده صرفه‌جویی نمایید. اما در سطوح بعدی امکان فعالیت‌های بزرگتری برای شما مهیاست. شما می‌توانید به صورت خانگی سفارش قبول کرده و در خانه شروع به دوخت و دوز نمایید. البته که این تنها یکی از راه‌های کسب درآمد بعد از طی کردن دوره آموزش خیاطی است.

برای کسی که حرفه خیاطی بداند موقعیت‌های شغلی زیادی وجود دارد. تولیدی‌های مختلف در سطح شهر هستند که می‌توان در آنها به صورت حضوری کار کرد یا سفارشات آنها را در خانه انجام داد. حتی می‌توان در کارگاه‌هایی استخدام شد که کار اصلی آنها مستقیما دوخت لباس نیست اما به افرادی نیاز دارند که دارای مهارت خیاطی باشند؛ مثلا کارگاه‌های چرم دوزی یا تولیدی‌های چمدان، کفش و کیف و…

شما می‌توانید در کنار دوره آموزشی خیاطی، دوره‌های طراحی را نیز گذرانده و با طراحی لباس‌های مختلف و دوخت لباس‌های منحصر به فرد، برند خود را راه‌اندازی نمایید. اگر بتوانید با طرح‌های خلاقانه لباس‌هایی خاص بدوزید که در عین متفاوت بودن، مورد پسند عموم مردم نیز باشد، با کمی تلاش و قدری صبور بودن، مزون خانگی شما شناخته خواهد شد و می‌توانید کار خود را گسترش دهید. برای موفقیت در مزون‌های شخصی خیلی مهم است که با صبوری، پشتکار و به روز بودن در هنرتان بتوانید مشتری‌های ثابت و زیادتری پیدا کرده و به شهرت برسید. در این میان استفاده از مهارت بازاریابی و کمک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار موثر است.

از مزایای یادگیری حرفه خیاطی برای ورود به بازار کار این است که در صنعت مد و نساجی، عرصه‌های مختلفی برای کار کردن وجود دارد، برای مثال شما می‌توانید تمرکز خود را روی دوخت لباس بچگانه گذاشته و برند لباس کودک خود را راه بیاندازید. شاید هم ترجیح دهید در زمینه لباس عروس مشغول به کار شده یا لباس مجلسی زنانه طراحی کرده و بدوزید. حتی می‌توانید تمرکز خود را روی دوخت و طراحی لباس‌های مردانه بگذارید.

آنچه در این میان اهمیت دارد، این است که توانایی‌ها و روحیات خود را به خوبی بشناسید تا متوجه شوید، کار کردن در کدام یک از این زمینه‌ها برای شما مناسب‌تر است. حتی اگر در میان راه متوجه شدید باید گرایش کاری خود را تغییر دهید، نگران نباشید، قطعا تجربه قبلی شما در مسیر جدید نیز به شما کمک خواهد کرد.

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد و ورود به بازار کار بعد از آموختن حرفه خیاطی و کسب تجربه در آن، آموزش این حرفه به دیگران و مربیگری است. شما می‌توانید به طور خصوصی در خانه آموزش خیاطی داده یا بعد از گرفتن مدرک مربیگری در آموزشگاه‌های خیاطی به عنوان مربی استخدام شوید. حتی می‌توانید به صورت آنلاین یا در شبکه‌های مجازی اقدام به آموزش خیاطی به علاقه‌مندان به این هنر کنید. شما همچنین می‌توانید با دوستان و  همکاران خود یا کسانی که به آنها خیاطی آموزش داده‌اید، کارگاه کوچک خیاطی راه انداخته و کارآفرینی کنید.

 آنچه باید در زمینه کسب درآمد پس از گذراندن دوره آموزشی خیاطی بدانید این است که میزان درآمد شما بستگی به تلاش، پشتکار، تجربه و مهارت شما دارد. اما در هر صورت لازم است که صبور باشید و تمرکز خود را بر کسب تجربه و تقویت مهارت‌های خود بگذارید.

همچنین قابل ذکر است که درآمد همه افرادی که دارای مهارت خیاطی هستند، به یک میزان نیست. درآمد کسی که در یک کارگاه خیاطی کار می‌کند با درآمد کسی که یک مزون لباس مجلسی دارد، قطعا متفاوت خواهد بود. با این وجود، خوبی این حرفه این است که با یکی از نیازهای اصلی انسان‌ها یعنی پوشاک و یکی از صنایع پر رونق قرن یعنی صنعت مد، سر و کار دارد و به همین علت همیشه پرتقاضاست. البته مهارت، تجربه و حفظ ظرافت هنری در این کار در میزان شناخته شدن و در نتیجه درآمد شما در هر حوزه‌ای از این صنعت موثر است.

در نهایت اینکه شما با گذراندن دوره آموزش خیاطی تامیس حتی اگر هرگز خیاطی نکرده باشد هم می‌توانید در این زمینه کسب مهارت کرده و بعد از آن در زمان کوتاهی وارد بازار کار شده و به کسب درآمد برسید. مسلم است که هر چه مهارت خود را تقویت کرده و پشتکارو خلاقیت بیشتری در این هنر از خود نشان دهید، موفقیت و درآمد بیشتری خواهید داشت. حتی اگر تنها به خاطر علاقه و نه برای کسب درآمد به دنبال دوره‌های آموزشی خیاطی هستید، بازهم می‌توانید با طی کردن این دوره‌ها این هنر را آموخته و از تاثیرات مثبت آن در زندگی روزمره خود بهره‌مند شوید.