الگوهای آماده

چرا به الگوی لباس نیاز داریم؟ چگونه الگوی خیاطی آماده کنیم؟

امروزه خیاطی و طراحی لباس به عنوان یکی از مشاغل پردرآمد در دنیا شناخته می‌شود. شغلی که علی‌رغم ظاهرش سختی‌ها و جزئیات بسیاری دارد. شما تا چه حد با مقدمات و جزئیات خیاطی آشنا هستید؟ آیا می‌دانید خیاط پیش از دوخت لباس چه کارهایی را انجام می‌دهد؟ یکی از مهم‌ترین کارهایی که خیاط در ابتدای کار انجام می‌دهد تهیه الگوی لباس است. آیا می‌دانید نقش الگو در خیاطی چیست و الگو چه کمکی به ما می‌کند؟ اگر دوست دارید جواب تمام این سوالات را بدانید، تا انتها با مجله خیاطی تامیس همراه باشید. زیرا در این مقاله ضمن پاسخ به سوالات فوق موارد مهم دیگری راجع‌به الگوی لباس بررسی می‌شود.

نقش الگو در خیاطی

الگوی لباس، راهنما و نوعی قالب مشخص برای خیاط است که منحصراً برای هر لباس تهیه می‌شود و خیاط بر اساس آن پارچه را برش می‌زند. الگوها نقش کلیدی در خیاطی دارند. زیرا اگر الگو دقیق نباشد یا سایزها در آن به درستی رعایت نشده باشد، نتیجه نهایی خوب از آب در نمی‌آید و لباس دوخته شده برای هیچکس مناسب نمی‌شود.

از اولین سال‌هایی که بشر با هنر خیاطی آشنا شد از روش‌های مختلفی برای تولید لباس استفاده کرد که هر کدام از این روش‌ها دارای معایب و نواقص خاص خود بودند. استفاده از الگو یکی از روش‌هایی بود که کم‌ترین نواقص ممکن را در کار داشت، بنابراین استفاده از آن رایج شد. حالا شاید بپرسید اولین بار چه کسی و چگونه از الگو استفاده کرده است؟ در سال ۱۸۶۰ ویلیام جنگینگز دمورست به همراه الن لوئیس دمورست نمایشی از لباس‌هایی که خودشان دوخته بودند را در خانه‌شان برگزار کردند و الگوی لباس‌های خود را نیز در نمایش فروختند. این کار باعث به وجود آمدن تغییر شگرفی در صنعت مد و پوشاک شد و همین حرکت کافی بود تا استفاده از الگو جایگزین  روش‌های قدیمی خیاطی شود.

نقش الگو در خیاطی را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا اگر الگو خوب طراحی شود خروجی لباس خوب و با کیفیت می‌شود و اگر در طراحی الگو دقت لازم لحاظ نشود، نمی‌توانیم انتظار خروجی با کیفیتی داشته باشیم.

الگوی لباس چه کمکی به ما می کند؟

داشتن الگوی لباس کمک زیادی به خیاط می‌کند و مزایای زیادی به همراه دارد. اولین و ابتدایی‌ترین مزیت آن سهولت انجام کار است. خیاطان زیادی کار با الگو را به خیاطی بدون الگو ترجیح می‌دهند. علت این امر دقت بالای خیاطی با الگو است که باعث می‌شود لباس آماده شده ایرادی نداشته باشد.

تنها افرادی می‌توانند بدون استفاده از الگو کار کنند که تجربه و مهارت بالایی داشته باشند. زیرا کوچک‌ترین اشتباه در روند خیاطی باعث می‌شود پارچه خراب و بلا استفاده شود. مزیت دیگر استفاده از الگو این است که لباس دقیقا مطابق با بدن مشتری دوخته می‌شود.

طراحان الگو تمام خمیدگی‌ها و برآمدگی‌های بدن را در طراحی الگو لحاظ می‌کنند و خیاط براساس آن پارچه را برش می‌زند. به این ترتیب لباس دقیقا مطابق با فرم بدن مشتری دوخته می‌شود. از دیگر مزیت‌های استفاده از الگو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الگو باعث می‌شود لباس دوخته شده ظریف‌تر و دقیق‌تر باشد.
  • استفاده از الگو کمک می‌کند برش پارچه با دقت بیش‌تری انجام شود در نتیجه مقدار کمتری پارچه استفاده شود.
  • استفاده از الگو به شما این امکان را می‌دهد که پیش از برش پارچه هر تغییری که می‌خواهید روی الگو پیاده کنید.
  • الگو کمک می‌کند خطاهای سهوی خیاطی کاهش یابند.
  • با داشتن الگو انحصاری برای هر مشتری در زمان شما صرفه جویی می‌شود. زیرا دیگر مجبور نیستید هر بار اندازه‌گیری را انجام دهید.

 رسم الگوی خیاطی چه مراحلی دارد؟

برای رسم الگوی خیاطی مراحل خاصی نیاز است که مهم‌ترین آن رسم الگوی پایه یا الگوی مادر است. الگوی پایه همان طرح اولی است که کشیده می‌شود تا سپس به آن طرح داده و مطابق بدن سفارش دهنده شود.

الگوهای پایه بالاتنه در لباس‌هایی مانند مانتو، جلیقه، پالتو و بلوز یکی هستند و فقط در بعضی لباس‌ها مانند لباس‌های مجلسی کمی متفاوت می‌شوند. برای رسم الگوی پایه لازم است قسمت‌هایی از بدن اندازه گیری شود تا متناسب با اندازه‌های به دست آمده الگویی دقیق و کامل رسم شود. برای رسم این الگو به اندازه های زیر نیاز دارید:

  • قد بالاتنه جلو
  • قد بالاتنه پشت
  • دور گردن
  • دور سینه
  • دور کمر
  • فاصله سینه
  • دور باسن
  • قد آستین تا آرنج
  • قد آستین تا مچ
  • اندازه حلقه آستین
  • طول سرشانه
  • کارور جلو
  • کارور پشت
  • قد یا بلندی سینه
  • قد یا بلندی باسن

بعد از این‌که اندازه‌گیری‌های مورد نیاز را انجام دادید باید به محاسبات خاصی بپردازید تا بتوانید الگوی پایه را رسم کنید. برای محاسبات رسم الگوی لباس می‌توانید به شیوه زیر عمل کنید:

  • اندازه دور سینه تقسیم بر ۴ شود.
  • اندازه دور باسن در هنگام رسم الگو تقسیم بر ۴ شود.
  • کارور جلو و کارور پشت تقسیم بر دو شوند.
  • اندازه سرشانه برای به دست آوردن پنس سرشانه تقسیم بر دو شود.
  • برای محاسبه عرض یقه اندازه دور گردن را تقسیم بر شش کنید و با 5/0 جمع نمایید.
  • برای به دست آوردن طول یقه، بعد از این‌که عرض یقه را محاسبه کردید عدد به دست آمده را با یک جمع کنید. به عنوان مثال اگر در گزینه قبلی عرض یقه شما نه شد، این عدد را با یک جمع کنید و عدد به دست آمده یعنی ۱۰ را به عنوان طول یقه در نظر بگیرید.

برای کشیدن الگوی پایه نکات بسیار زیادی وجود دارد که تنها با تمرین و تکرار و یا دیدن کلیپ‌های آموزشی مجله خیاطی تامیس می‌توانید آن‌ها را بیاموزید. مطمئن باشید یاد گرفتن این نکات ریز می‌تواند تاثیر زیادی در پیشرفت کار شما داشته باشد.

الگوی آماده لباس چطور به ما کمک می کند؟

امروزه مطابق استانداردهای بین المللی طراحی لباس، الگوهای آماده‌ای در بازار وجود دارد که شما می‌توانید از میان آن‌ها سایزهای مورد نیاز خود را انتخاب کنید. مهم‌ترین مزیت الگوهای آماده و سایز بندی لباس، صرفه جویی در زمان است. کشیدن الگو برای لباس علاوه‎‌بر این‌که به دقت و اندازه گیری دقیق نیاز دارد، زمان زیادی نیز می‌طلبد. همچنین امکان دارد شما در کشیدن الگوی تمام لباس‌ها ماهر نباشید و گاهی برای رسم الگوی لباس‌هایی مانند شلوار یا لباس‌های مجلسی دچار مشکل شوید و برای رفع مشکل به راهنما نیاز داشته باشید. استفاده از الگوی آماده لباس کمک می‌کند تمام این مسائل و مشکلات مرتفع شوند و شما بدون این‌که نیاز به کلاس رفتن داشته باشید با تهیه الگوی آماده لباس می‌توانید برای خود لباس بدوزید.

روش‌های استفاده از الگو در دوخت لباس

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در رابطه با الگوی لباس شناخت روش‌های مختلف خیاطی است. تفاوت این روش‌ها با یکدیگر در نحوه محاسبات و اندازه‌گیری است. لازم به ذکر است که شما با شناخت روش‌های مختلف خیاطی و توانایی تشخیص الگو‌ها می‌توانید از هر روشی برای دوخت لباس‌های خود استفاده کنید. بنابراین در ادامه تعدادی از روش‌های رایج الگو کشی معرفی می‌شوند.

  • روش متریک، روشی استاندارد برای الگو کشی: یکی از روش‌های مورد استفاده از الگو روش متریک است که به نوعی می‌توان گفت دقیق‌ترین روش برش الگو در خیاطی به حسای می‌آید. این روش محاسبات و دستورالعمل‌های خاصی دارد که باعث می‌شود برش الگو کمی دشوارتر باشد. اما مزیت مهمی که در روش متریک وجود دارد این است که مقدار پارچه مورد استفاده در آن کم‌تر است و به بیان دیگر پارچه کم‌تر هدر می‌رود.
  • روش گرلاوین، قدیمی‌ترین روش الگو کشی: روش گرلاوین یکی از روش‌های قدیمی برش الگو است که پیچیدگی‌ها و ریزه کاری‌های زیادی دارد. اما هنوز هم در دنیای خیاطی رایج است و معمولاً خیاطان قدیمی از آن استفاده می‌کنند.
  • روش سایز بندی، روشی سریع و دقیق: روش سایزبندی یکی از روش‌های آسان استفاده از الگو است. در این شیوه شما از الگوهای آماده استفاده می‌کنید و دیگر دردسر الگو‌ کشی را ندارید. در این روش سایز مناسب با اندازه‌های مشتری را انتخاب می‌کنید، الگو را روی پارچه می‌گذارید و برش می‌زنید. این روش معمولاً توسط افراد مبتدی که در زمینه خیاطی مهارت کافی ندارند استفاده می‌شود. مشکلی که در روش سایزبندی وجود دارد این است که تنها برای سایزهای به‌خصوصی کاربرد دارد.
  • روش مولر، الگوهایی سایز مشتری: با استفاده از روش مولر شما می‌توانید لباس‌هایی دقیقا اندازه تن مشتری بدوزید. به طوری که نیاز به پرو نداشته باشد. روش مولر برای افراد تازه کاری که مهارت کافی ندارند و نمی‌توانند از پس جزئیات و ریزه کاری‌ها بربیایند بهترین روش است.
  • روش ساده: در این روش هیچ ظرافت و پیچیدگی خاصی وجود ندارد و مناسب افراد تازه کار و کم حوصله است. در این روش الگو‌هایی ساده کشیده می‌شود و کار خیاطی با همان الگو‌ها پیش می‌رود.

در این مقاله به بررسی و شناخت انواع الگوی خیاطی و شیوه طراحی آن‌ها پرداخته شد. الگو در خیاطی نقش مهمی دارد و اگر دقیق و خوب اجرا شود در نهایت لباسی خوش‌دوخت و ظریف خواهید داشت. برای طراحی الگوی استاندارد شما باید جزئیات و نکات زیادی را بدانید تا بتوانید به یک طراح و خیاط حرفه‌ای تبدیل شوید. به این منظور پیشنهاد می‌کنیم از ویدیو‌های آموزشی پیج اینستاگرام تامیس استفاده کنید. از این که تا انتهای مطلب با ما همراه بودید سپاسگزاریم. اگر نظری در جهت تکمیل این مطلب دارید یا پرسشس در مورد دوره‎‌های آموزشی و خدمات تامیس دارید، حتما در بخش کامنت با ما در ارتباط باشید.